Søbakken Stavåsen rundt

Bookmark and Share

Her er en kort, men artig klassiker i Elverum. Mest sti, smal og fin med noen tekniske utfordringer og noe utfor.

Kom deg til Søbakken Skistadion (hvis ikke kjent, sving til høyre ved Nycomed langs Strandstykkveien). Fra stadion er det bare å følge lysløype ca 1 km til du kommer til en åker, et bolighus og et småbruk. I stedet for å fortsette lysløypa, tar du traktorveien oppover ved småbruket opp til Stavåsdammen. Stien ender opp på demningen, hvor du tar til høyre og følger grusveien 2-300m. Like før en stor stein tar du til venstre opp en sti (det er flere muligheter for å finne stien, jeg har beskrevet den enkleste). Fin-fin sti med noe stigning, røtter og noe stein. I første stikryss tar du til venstre (høyre ender i Hernes) og i andre stikryss bør du ta til høyre. Du ender så opp på en grusvei hvor du tar til venstre.

Etter noen hundre meter tar du traktorvei til høyre og følger denne til et T-kryss hvor du tar til venstre. Det er bare å fortsette til denne ender, like før en eldre sæter. Her vil du finne en sti til venstre som tar deg langs en skrent med noe utsikt over Østerdalen og Glomma. Nyt stien. Etter noen hundre meter ender du på skisporet (halvt venstre) og følger denne "skogsbilbveien" til du får en avstikker halvt høyre. Denne stien/hogstveien tar deg ned til grusveien du kom til ovenfor Stavåsdammen. Ta til høyre (også mulig å ta rett frem) og følg godt med på venstre side hvor du igjen finner en smal sti etter 100-200m.

Herfra er det bare å følge på, først flatt så en del nedover. Ikke ta av på hogsttraseer, men følg stien. I stikrysset kan du velge, men sporloggen går rett frem. Tar du til høyre får du et fint lite, teknisk parti ned til lysløypa. Du kommer så ned igjen på sti og veisystemet på Søbakken hvor det bare er å ta seg tilbake til skistadion.

Beskrevet tur er på 12-13 km. Beregn 45 min. Stort sett sti, noe skogsbilvei. For kort? Snu og ta ruta andre veien, da får du testet klatre-egenskapene på litt rufsete sti og så kan du bade i Damtjern på returen.

For å få litt mer ut av turen kan du legge inn litt vei til/fra, evt en liten ekstra rute. Det er mange smale, morsomme stier i nærområdet. Sporloggen følger et alternativ i noen km som en demo. 5-km joggeløypa fra skistadion er også morsom.

Sporlogg detaljer:

Kart

Laster...

Sporlogg grafer (Fusioncharts)

Logg inn eller opprett en bruker for å laste ned sporlogg