Mandelieu

aug 10 14:47

Mandelieu (Cannes) i Provence

Ruten starter i Mandelieu og går opp i Esterel-fjellene. De høyeste toppene i området ligger på rundt 500m, og ruten går mest langs vandre/brann-veier på grus som er godt skiltet. Rett etter starten går veien gjennom et privat boligområde med porter. Det er OK å gå rundt disse eller vente på en bil. Følg sikksakk-veien videre oppover i fjellet. Stopp og nyt utsikten ved første vannsisterne utover middelhavet.

Fra det høyeste punktet ved Pic de L'Ours går det sti rundt fjellet ned til Lac de L'Ecureuil, og denne er litt smal i starten men blir mye bedre etter første steinparti. Stien er godt syklebar men egentlig ikke lov å sykle, så smil og ta det rolig om du møter noen på stien. En variasjon vil være å fortsette fra sjøen innover dalen rett frem på stien istedenfor oppver mot venstre der oppstigningen starter og få mer sti før du må klatre igjen.

Utrolig flott utsikt og fin natur gjør dette til en flott runde. To ting å passe på: det kan bli veldig varmt midt på dagen, og det er ikke drikkevann i området om sommeren. Ta med nok vann og mobiltelefon, og start gjerne kl 0700 hjemmefra. Når det regner vaskes deler av stiene ofte vekk og legger igjen store stein og dype renner. Dette gjør at det ofte er vanskelig å sykle selv ganske gode stier og grusveier om det er bratt. Om du ikke kjenner stien, ikke planlegg å sykle den oppover om du ser stigningen er stor på kartet.