Stiv/Hybridsykkel

jul 22 16:48

Smuglerruta

Veien fra Bøylestad og over til Nes Værk var visstnok en gammel smuglerrute. Uvisst hva som ble smuglet  her. Men, veien er utenfor "allfarvei" og lite traffikert. God stigning fra Stoa og opp til Blakstadheia og deretter grei stigning opp mot Toppen av Nes Værk. Etter Fiane ca 1-2 kilomteter ta av mot venstre og mot Eydehavn. Flotte veier mot Strengereid og Eydehavn.

• Lengde : 77.99km
  • Oppover : 1672.75m
  • Nedover : -1667.25m
  • Laveste punkt : 41.00m
  • Høyeste punkt : 235.00m

jul 20 08:23

Stormyrheia

Denne turen kan man starte fra forskjellig steder, men at det er i i tilknytning til Grimstad området er jo greit. Med hjortefarmen på Hørte, sving av til venstre ved denne. Herfra starter en 3 kilometer klatring mot stormyrhei. Stedet var en gammel NATO radiostasjon i kalde krigens dager. Det er finnes små spor etter stasjonen idag. Flott utsikt blant annet til Homborsund på klarværsdager. Etter klatringen til Stormyrheia, er er det mulig å forsette mot Arendal og Vigelandsvannet. http://sykkelspor.no/node/776

• Lengde : 67.20km

• Høyeste punkt : 932.20m

jul 07 23:45

Skogn-Åsfjellet(Slettvoll)-Skei-Bulandsvatnet-Markabygda-Skogn

Stort sett grusveier (fjellveier) men asfalt siste mila fra Markabygda til Skogn. Denne turen har jeg lurt lenge på - om det går an å sykle fra Skogn, opp Åsfjellet, stien bort til den nedlagte Sletvoll (det har visstnok bodd folk fast der oppe)- for så å komme inn i Stjørdal kommne og følge fjellveien tilbake til Markabygda og utgangspunktet Skogn. Veldig "kritisk" rett etter Slettvoll, det er om å gjort å treffe på traktorvei som fører ned mot Heggesvollen og Skei. 200 meter sørvest ned fra Slettvold kommer du til en liten bekk med ei trebru med rødt plastdekke over. Rett eter denne svinger du krapt til venstre - følger en gammel traktorvei i ca 200 meter opp ei bratt kneik for så i gjen å svinge å denne 200 meter ned en sti slik at du kommer innpå traktorveien til Heggesvollen! Veldig logisk når du er der men det er lett å ta feil. Dette partiet er fullt fremkommelig oppa sykkelen! Fra sætra Heggesvollen er det fin grusvei forbi Bulandsvatnet og mot Markabygda.

SE BILDER OG KOMMENTARER FRA TERRENGPARTIET LENGER NEDE  PÅ SIDEN!!!

• Lengde : 61.55km
  • Oppover : 1265.94m
  • Nedover : -1260.29m
  • Laveste punkt : 25.13m
  • Høyeste punkt : 442.34m

jul 07 09:52

Haugsjå rundt

En veldig fin og variert tur med kombinasjon av grusveier og asfalt.

• Lengde : 62.14km
  • Oppover : 848.50m
  • Nedover : -843.38m
  • Laveste punkt : 63.50m
  • Høyeste punkt : 183.00m

jun 27 13:39

Tur til Selbusjøen

Over Bjørkmyr og Fv 704 til Klæbu sentrum, deretter retning Svean og tok av til venstre etter første skikkelige bakke. Herfra bra stigning opp til toppen av Ståggån som er gammel ferdselsvei fra Selbu til Trondheim bl.a. med kvernsteiner. Må ha vært litt av et slit med hest og slede for det var enda brattere den gangen. Nå er det asfaltert og brukbar vei, men litt slitt asfalt. Skikkelig utforkjøring ned til Selbusjøen og fortsatte til Bjørkli før jeg snudde nesa heimover igjen. Kunne fortsatt langs grusvei opp til Gjenvollhytta, men tok ikke risken på "overtrening" det er bra stigning opp der.

Tok heimvegen over Tiller og Sjetnemarka tilbake til Bjørkmyr. Men jeg har til gode å forstå hvordan jeg får motvind både på vei ut og på vei inn